PRZEDSZKOLE MIEJSKIE NR 2
IM. WANDY CHOTMOSKIEJ
W KOŁOBRZEGU
PROGRAM AUTORSKI KOŁA TANECZNEGO
ALICJI BIEL I KAMILI ŁĘKOWSKIEJ
„Mów dziecku, że jest dobre, że może, że potrafi”
Janusz Korczak
1. WSTĘP
Taniec zaliczany jest do jednej z najstarszych form sztuki i kulturowej działalności człowieka. Zawsze był i jest nadal jednym ze sposobów przeżywania i przekazywania emocji, formą fizycznego i duchowego odreagowania oraz okazją do zabawy. Uważa się, że taniec towarzyszył człowiekowi od początku jego istnienia, a kształtowanie form tanecznych następowało w miarę poznawania otaczającego świata, gdy człowiek starał się naśladować przejawy tegoż świata i swoim ciałem wyrażał uczuciowy stosunek do niego.
Dziecko od najwcześniejszych lat odczuwa potrzebę ruchu. Wyraża się to między innymi w jego dążeniu do tańca. Muzyka dodaje specjalnego wyrazu ruchom dziecka. Poruszając się zgodnie z nakazami muzyki dziecko odczuwa ją bardziej aktywnie, łatwiej rozumie jej charakter. Natomiast dzięki pracy zespołowej rozwijają się indywidualne zdolności każdego dziecka. Zajęcia tego rodzaju pozwalają ujawnić inicjatywę, kreatywność, aktywność i samodzielność dzieci. Taniec wyrabia w dziecku umiejętności skupiania uwagi, szybkiej orientacji, uczy przestrzegać ładu i porządku. Dodatkowo wyrabia pozytywne cechy charakteru oraz kształci wrażliwość estetyczną. Dzieci lubią popisywać się przed innymi, toteż nauczony taniec chętnie chcą zaprezentować przed rodzicami, dziadkami czy kolegami.
Do tej pory w naszym przedszkolu nie było dziecięcego zespołu tanecznego. W związku z tym, że zawsze interesowałyśmy się tańcami różnego typu, postanowiłyśmy stworzyć i poprowadzić dziecięcy zespół taneczny, który pozwoli grupie dzieci rozwinąć swoje zainteresowania tańcem.
Poniżej przedstawiamy program według, którego prowadzimy kółko taneczne.
2. CELE OGÓLNE:
· rozwijanie dziecięcych uzdolnień
· zaspokajanie naturalnej potrzeby ruchu.
· kształtowanie zainteresowania różnymi formami tańca
· kształtowanie prawidłowej postawy ciała
· kształtowanie poczucia rytmu poprzez stosowanie różnych technik tanecznych
· odkrywanie własnych możliwości twórczych dziecka
· podporządkowania się umownym przepisom
· rozwijanie indywidualnych zdolności każdego dziecka, jego inicjatywy, aktywności i samodzielności
· doskonalenie sprawności kondycyjnej i koordynacyjnej
· rozwijanie płynności i estetyki ruchu
· kształtowanie postaw moralnych i społecznych: wytrwałości, systematyczności, samodyscypliny, szacunku, prawdomówności, umiejętności właściwego zachowania się w sytuacji sukcesu i niepowodzeń
· udział w programach z różnych okazji w przedszkolu i w środowisku lokalnym
· rozwijanie umiejętności prezentowania swoich osiągnięć przed szerszą publicznością
3. CELE OPERACYJNE:
Dziecko:
· poznaje układy taneczne i potrafi je realizować
· potrafi improwizować ruch do danej muzyki
· rozwija swoje zainteresowania
· kształci umiejętność poczucia rytmu i swobody ruchu
· potrafi efektywnie współdziałać w grupie
· odtwarza kroki i figury, które składają się na wybrany taniec
· wyrabia pewność siebie, akceptację siebie samego
· uczy się harmonijnego współżycia w grupie, podporządkowania się umownym przepisom
· nabywa umiejętności szybkiej orientacji i decyzji oraz uwagi
· kształci własną wrażliwość estetyczną
· radzi sobie z tremą związaną z występami na scenie i przed publicznością
· aktywnie uczestniczy w życiu przedszkola i środowiska lokalnego w trakcie występów artystycznych
4. TREŚCI EDUKACYJNE OBEJMUJĄ:
ñ ćwiczenia rytmiczne (marsze, biegi, podskoki w takt muzyki, reagowanie na zmianę tempa i dynamiki),
ñ ćwiczenia słuchowe, improwizacje ruchowe z muzyką,
ñ ćwiczenia techniki tanecznej elementów tanecznych nóg i ramion z uwzględnieniem różnych kierunków: w przód-w tył, w prawo-w lewo,
ñ ćwiczenia taneczne pojedynczo i parami w różnych ustawieniach: w szeregach, rzędach, w kole,
ñ ćwiczenia rytmiczno- taneczne (cwał, bieg, podskok, krok dostawny, odstawny, przytup, wymach, obrót, klęk, ukłon),
ñ ćwiczenia zmierzające do nauki kroków i układów tanecznych do tańców ludowych i narodowych,
ñ wspólne opracowywanie figur i układów tanecznych do znanych piosenek i utworów muzycznych
5. Metody pracy z dzieckiem zdolnym:
ñ metody czynnościowe- metoda samodzielnych doświadczeń, metoda zadań, metoda warsztatowa
ñ metoda ćwiczeń utrwalających
ñ metody oglądowe- pokaz, przykład
ñ metody słowne- rozmowa, instrukcja słowna
6. Opis osiągnięć dziecka:
ñ potrafi rozpoznać i zatańczyć podstawowe kroki i figury taneczne charakterystyczne dla danego rodzaju tańca,
ñ umie wykonać podstawowe kroki i figury tańców narodowych i regionalnych,
ñ umie wykorzystać celowość i płynność ruchów z użyciem przyborów np. chusta, pompony itp.
ñ nauczy się kroków tanecznych i ruchów do opracowania tańców różnych narodów,
ñ przeżywa radość i satysfakcję z aktywnego uczestnictwa w tańcu,
ñ porusza się estetycznie,
ñ zaspakaja naturalną potrzebę ruchu, doskonali koordynację ruchową,
ñ przestrzega umów i podporządkuje się im,
ñ umie posługiwać się rekwizytami w zabawach tanecznych i tańcach,
ñ umie dostosować rodzaj ruchu do słyszanej muzyki.
7. Program dostarcza możliwości realizacji wielu różnorodnych wartości, w szczególności należą do nich:
Korzyści dla dziecka:
· rozwój i doskonalenie pamięci i koncentracji uwagi
· przezwyciężanie nieśmiałości
· wyzwalanie radości tworzenia
· rozwój zainteresowania sztuką, muzyką i aktywnością ruchową
· rozwój umiejętności rytmiczno-ruchowych i tanecznych
· wyrażanie swojej kreatywności poprzez różnorodną ekspresją
· rozładowanie energii podczas tańców
Korzyści dla przedszkola:
· promocja placówki w środowisku lokalnego
· uatrakcyjnienie oferty edukacyjnej dla dzieci
Korzyści dla nauczyciela prowadzącego:
· rozwój kreatywności
· bliski kontakt z dziećmi
· efektywna współpraca ze środowiskiem lokalnym
· samorealizacja dająca poczucie satysfakcji
· czynne uczestnictwo w życiu kulturalnym
· promowanie dzieci uzdolnionych poprzez występy
PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW:
ñ systematyczna praca na zajęciach
ñ staranne wykonywanie wszystkich ćwiczeń
ñ poznanie podstawowych kroków nauczanych tańców
ñ odtwarzanie ruchów z pokazu nauczyciela
ñ rozwijanie talentów tanecznych
ñ gromadzenie zdjęć, płyt CD z piosenkami i utworami muzycznymi,
ñ kostiumów do występów
ñ prezentowanie osiągnięć zespołu w przedszkolu i środowisku
ñ promocja zespołu na przedszkolnej stronie internetowej
Program skierowany jest głównie do nauczycieli przedszkola, którzy odkryli zalążki talentu tanecznego w swoich wychowankach.
Treści programu będą realizowane raz w tygodniu w postaci 30 minutowych nieodpłatnych zajęć dodatkowych.
Program zawiera wstęp, cele kształcenia, korzyści dla dziecka i placówki przedszkolnej, procedurę osiągania celów oraz ewaluację programu (ankieta dla rodziców, dziecka i nauczycieli).
Program obejmuje jeden etap edukacyjny- przedszkole, grupę wiekową dzieci 5 i 6 letnich.
LITERATURA
1. Kuźmińska O., Aerobic. Taniec i gimnastyka, SiT, Warszawa 1985.
2. Kuźmińska O., Taniec w teorii i praktyce. AWF Poznań 2002.
3. Młodzikowska M., Bednarzowa B., Tańce - rytm, ruch, muzyka. Wydawnictwo Sport i Turystyka, Warszawa 1983
4. Wieczysty M., Tańczyć może każdy, PWM, Warszawa 1986.
5. Wieman M., Tańce i zabawy ze śpiewem, PZWS, Warszawa 1961.
ANKIETA DLA RODZICÓW
Drodzy Rodzice, Wasze dziecko przez ostatni rok uczestniczyło w zajęciach kółka tanecznego. Czy w związku z tym:
1. Chcielibyście aby uczestniczyło w zajęciach ponownie?
a) tak
b) nie
c) obojętnie
2. Czy uważacie, że umiejętności muzyczno- taneczne Waszego dziecka
a) poprawiły się
b) pogorszyły się
c) są na tym samym poziomie
3. Czy z Waszych obserwacji dziecko uczestniczyło w zajęciach:
a) chętnie
b) niechętnie
c) obojętnie
Dziękujemy za wypełnienie ankiety.
ANIKETA DLA DZIECI
Drogie dzieci, przez II półrocze roku szkolnego 2011/2012 uczęszczałyście na zajęcia taneczne prowadzone w naszym przedszkolu. Proszę, abyście odpowiedziały na kilka pytań związanych z tymi zajęciami. Pytania przeczytam głośno, odpowiedzi udzielicie, zamalowując właściwą wg Was buźkę.
1. Czy podobały Ci się zajęcia ?
2. Czy lubisz występować przed szerszą publicznością?
3. Czy chcesz brać udział w zajęciach tanecznych w przyszłym roku szkolnym?
ANKIETA DLA NAUCZYCIELI
Drodzy nauczyciele. Dzieci z naszego przedszkola przez II półrocze uczestniczyły w zajęciach kółka tanecznego. Czy w związku z tym:
1. Chcielibyście aby dzieci uczestniczyły w zajęciach ponownie?
· tak
· nie
· obojętnie
2. Czy uważacie, że umiejętności taneczne dzieci
· poprawiły się
· pogorszyły się
· są na tym samym poziomie
3. Czy z Waszych obserwacji dzieci uczestniczyły w zajęciach:
· chętnie
· niechętnie
· obojętnie
4. Czy istnieje potrzeba organizowania takich zajęć na terenie szkoły?
• tak
• nie
• nie mam zdania
5. Czy dzieci potrafiły zaprezentować swoje umiejętności podczas uroczystości i występów?
• tak
• nie
• nie zawsze
Dziękujemy za wypełnienie ankiety.