Przedszkole Miejskie nr2,
im.Wandy Chotomskiej w Kołobrzegu
PROGRAM ADAPTACYJNY
DLA DZIECI NOWOPRZYJĘTYCH
„Dzień dobry, panie Andersenie.
My nie rzucamy słów na wiatr:
będziemy starać się codziennie,
żeby łabędzie ujrzał świat.
Pan wie, co będzie, co z nas będzie,
i już niedługo przyjdzie czas,
że wyrośniemy na łabędzie
i pofruniemy aż do gwiazd!”
„Dzień dobry, panie Andersenie”
W.Chototmska
Spis treści
Wstęp
- Obszary Podstawy Programowej.
- Cele programu adaptacyjnego:
a) Cel główny
b) Cele szczegółowe
c) Cele operacyjne
- Metody i formy realizacji programu adaptacyjnego.
- Harmonogram realizacji programu adaptacyjnego.
- Oczekiwane efekty wdrażania programu adaptacyjnego.
- Wskazówki i rady dla rodziców pomocne dziecku w przekroczeniu progu przedszkola.
- Oczekiwane efekty wdrażania programu adaptacyjnego-ewaluacja działań.
- Załączniki(ankieta dla rodziców, proponowane zabawy integracyjne).
Wstęp
Adaptacja oznacza proces akomodacji człowieka w celu lepszego dopasowania się do środowiska/społeczności. Dla dzieci, które po raz pierwszy rozpoczynają edukacje przedszkolną jest to przełomowy moment w ich życiu. Pierwsze kontakty z grupą rówieśniczą i znaczna zmiana dotychczasowego planu dnia różnie wpływają na zachowanie dzieci. Poziom zdolności dostosowania się u dzieci w wieku przedszkolnym jest zróżnicowany, dlatego niektóre przedszkolaki przechodzą ten okres łagodniej a niektóre mogą mieć trudności w odnalezieniu się w grupie rówieśniczej, w nowym miejscu. By zmniejszyć stres dzieci związany z nową sytuacją życiową opracowano „Program Adaptacyjny” dotyczący dzieci nowoprzyjętych. Program ten ma na celu pomóc dzieciom jak również rodzicom w zniwelowaniu stresu, jaki towarzyszy im w pierwszym etapie edukacji. Rozpoczęcie pozytywnej adaptacji w dużej mierze zależy od nas-od dorosłych, ponieważ to my ukierunkowujemy nastawienie dzieci do poznania nowego. Zadaniem przedszkola dla nowoprzyjętych dzieci jest asymilacja domu, w którym nasi podopieczni czują się bezpiecznie. Dlatego dzieci, które przekraczają po raz pierwszy próg przedszkola już wcześniej powinny być pozytywnie ukierunkowane przez rodziców/opiekunów względem nowego miejsca. By proces adaptacji dzieci przebiegał pomyślnie współpraca między nauczycielami i rodzicami powinna przebiegać bez zakłóceń. Nauczyciele jak również rodzice powinni zapewnić dzieciom poczucie bezpieczeństwa, które stanowi najważniejszą z potrzeb psychicznych każdego człowieka.
1.Obszary Podstawy Programowej
Realizacja Obszarów Podstawy Programowej to elementarny wyznacznik do opracowania Programu Adaptacyjnego.
Program Adaptacyjny realizuje następujące obszary z Podstawy Programowej:
- Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie
i w sytuacjach zadaniowych. - Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywaniu ładu i porządku.
6. Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.
2. Cele programu adaptacyjnego
a) Cel główny:
· Stworzenie dzieciom warunków do łatwej adaptacji w przedszkolu
b) Cele szczegółowe:
- Ułatwienie dzieciom startu przedszkolnego,
- Obniżenie lęku dzieci przed rozstaniem z rodzicami, a także obniżenie lęku rodziców związanego z koniecznością oddania dziecka pod opiekę personelu przedszkola,
- Skrócenie czasu adaptacji dziecka do przedszkola,
- Integracja ze środowiskiem przedszkolnym,
- Uświadomienie rodzicom potrzeb emocjonalnych dziecka,
- Nawiązanie więzi emocjonalnej między dzieckiem, a nauczycielem i grupą,
- Nawiązanie relacji z rodzicami, która ma ułatwić dalszą współpracę,
- Integrację rodziców między sobą,
- Wzmocnienie dorosłego w roli rodzica,
- Wspomaganie dziecka w opanowaniu czynności samoobsługowych,
- Uczulenie rodziców na sytuacje trudne, spotykane przez dziecko w przedszkolu,
- Zapoznanie rodziców z ramowym rozkładem dnia oraz pomieszczeniami przedszkola,
- Budowanie zaufania między nauczycielem, a rodzicem.
c) Cele operacyjne:
Dziecko:
- Spokojnie rozstaje się z rodzicem,
- Ma pozytywne doświadczenia związane z przedszkolem,
- Rozpoznaje nauczycielkę przedszkola w sytuacjach poza przedszkolnych,
- Łatwiej przystosowuje się do nowego otoczenia,
- Pokonuje nieśmiałość, poczucie lęku i niepewność,
- Ma przyjemne doświadczenia w kontaktach z innymi dziećmi i personelem przedszkola,
- Pobyt w przedszkolu kojarzy mu się z dobrą i wesołą zabawą,
- Zna zasady przebywania w grupie rówieśniczej,
- Nawiązuje nowe kontakty i przyjaźnie z innymi dziećmi,
- Pewnie zwraca się o pomoc do personelu przedszkola,
- Dokonuje czynności samoobsługowych,
Rodzice:
- Wiedzą, w jakich warunkach będzie przebywało ich dziecko,
- Znają rozkład dnia w przedszkolu,
- Wiedzą, jak zachowuje się ich dziecko na tle rówieśników,
- Nie mają obaw zostawiając dziecko w przedszkolu,
- Znają zasady przebywania dziecka w przedszkolu,
- Znają nauczycieli i nawiązują współpracę z przedszkolem,
- Zapoznają się ze sposobami złagodzenia rozłąki w pierwszych dniach pobytu dziecka w przedszkolu,
- Nawiązują znajomość z pozostałymi rodzicami,
- Poznają wiele aspektów rozwoju swojego dziecka,
- Poznają formy i metody przybliżania dziecku nowego środowiska,
- Potrafią przewidzieć trudności adaptacyjne dziecka,
- Pozytywnie myślą o przedszkolu.
3.Metody i formy realizacji programu adaptacyjnego.
Metody:
· podająca - np. opowiadanie, wiersz, historyjka obrazkowa, piosenka itp.
· aktywizująca - oparta na przeżywaniu różnorodnych treści i wartości,
· problemowa – oparta na odkrywaniu nowych wiadomości podczas rozwiązywania problemów, np. inscenizacja , burza mózgów, gry dydaktyczne,
· praktyczna - oparta na działaniu polegającym na zmienianiu rzeczywistości i samego siebie poprzez sprawdzanie wiadomości w praktyce, ćwiczenia,
· metody odtwórcze / zabawowo-naśladowcze, zadaniowe, sytuacyjne/, metody twórcze R. Labana, W. Sherborne, i in
Formy:
- Spotkania grupowe z rodzicami,
- Spotkania z dziećmi,
- Spotkania z panią psycholog,
- Konsultacje indywidualne,
- Przedstawienie przedszkolne w wykonaniu rodziców, nauczycieli dla nowoprzyjętych dzieci i ich rodziców,
- Odwiedziny na pikniku przedszkolnym (wspólne zabawy z już uczęszczającymi dziećmi).
4.Harmonogram realizacji programu adaptacyjnego.
Lp. | Termin realizacji | Forma realizacji zadania | Osoby odpowiedzialne | Uczestnicy | Uwagi |
1) | Marzec-kwiecień | Zapisy dzieci do przedszkola: - wstępne rozmowy z rodzicami i dziećmi,
- podanie wysokości opłaty za przedszkole,
- zapoznanie z ofertą zajęć dodatkowych,
- podanie terminu składania kart oraz wywieszenia listy dzieci przyjętych do przedszkola,
- zaprezentowanie programu adaptacji,
- podanie daty zebrania z rodzicami dzieci nowo przyjętych,
| Dyrektor | Rodzice | |
2) | Maj-czerwiec | Spotkania organizacyjne - rozdanie rodzicom kwestionariuszy wywiadu na temat rozwoju dziecka
- zaprezentowanie warunków lokalowych wraz z wyposażeniem,
- zapoznanie z rozkładem dnia,
- zaprezentowanie wstępnych informacji o pracy przedszkola,
- prelekcja dotycząca adaptacji dzieci i wymagań dotyczących uczestnictwa w życiu przedszkola,
- zapoznanie rodziców z kadrą przedszkola,
- rozdanie rodzicom „wyprawki” do przedszkola – Załącznik 5,
- zapoznanie rodziców z umiejętnościami samoobsługowymi, jakie powinien posiadać kandydat na przedszkolaka
i zapewnienie, że każde dziecko może oczekiwać pomocy, - zapoznanie ze stroną www
- rozdanie rodzicom ankiet informacyjnych pomocnych
w lepszym poznaniu dzieci, - poinformowanie rodziców o terminie dni adaptacyjnych,
- rozdanie rodzicom ulotki informacyjnej na temat „Rad ułatwiających pierwsze dni pobytu dziecka w przedszkolu” – Załącznik 2.
| Dyrektor, wszystkie nauczycielki, psycholog | Rodzice | |
3) | Maj-czerwiec | I spotkanie adaptacyjne …… Przedstawienie w wykonaniu rodziców i nauczycieli przedszkola - nawiązanie kontaktu z dziećmi,
- oswojenie dzieci z nowym dla nich miejscem
i zapewnienie poczucia bezpieczeństwa, - przebywanie rodziców razem z dziećmi w sali podczas adaptacji,
- udział rodziców we wspólnej zabawie,
- zapoznanie dzieci z personelem przedszkola, pomieszczeniami (salą, łazienką, szatnią),
- samodzielne zabawy dzieci w obecności rodziców,
- indywidualne rozmowy nauczycieli z rodzicami – uzyskiwanie informacji o dziecku,
- przedstawianie przez rodziców swoich oczekiwań względem przedszkola,
- zabawy integracyjne
- poznanie najbliższego otoczenia przedszkola – zabawy
w ogrodzie przedszkolnym, - zwrot ankiet informacyjnych o dziecku
| Nauczycielki 3,4-latków | Dzieci 3,4-letnie | |
4) | Maj-czerwiec | II spotkanie adaptacyjne- piknik majowy - nawiązanie kontaktu z dziećmi,
- oswojenie dzieci z nowym dla nich miejscem
i zapewnienie poczucia bezpieczeństwa, - przebywanie rodziców razem z dziećmi podczas adaptacji,
- udział rodziców we wspólnej zabawie,
- samodzielne zabawy dzieci w obecności rodziców,
- indywidualne rozmowy nauczycieli z rodzicami – uzyskiwanie informacji o dziecku,
- przedstawianie przez rodziców swoich oczekiwań względem przedszkola,
- zabawy integracyjne
- poznanie najbliższego otoczenia przedszkola – zabawy
w ogrodzie przedszkolnym, | Nauczycielki 5,6-latków | Dzieci 5,6-letnie | |
5) | Wrzesień | Zebranie organizacyjne - podanie wysokości opłaty za przedszkole,
- zapoznanie z ofertą zajęć dodatkowych,
- zapoznanie z programami edukacyjnymi które są realizowane w przedszkolu
- zapoznanie rodziców z planem dnia przedszkolaka
- zapoznanie rodziców z „Kodeksem Przedszkolaka”
| Dyrektor Wszystkie nauczycielki | Rodzice | |
6) | Listopad | Pasowanie na przedszkolaka - Przezwyciężanie leku, obaw i oporu,
- Pełnienie przez dzieci roli gospodarza,
- Kształtowanie sfery emocjonalnej i społecznej,
- Integracja w grupie,
- Zaufanie do nauczycielki,
- Rozwijanie aktywności twórczej.
| Nauczycielki dzieci nowo przyjętych | Dzieci nowo przyjęte | |
7) | Cały rok szkolny- | Zajęcia otwarte dla rodziców - Integracja rodziców z przedszkolem i innymi rodzicami
- Pozytywne przystosowanie dzieci do środowiska przedszkolnego
| Nauczycielki dzieci nowo przyjętych | Rodzice i dzieci nowo przyjęte | Raz w miesiącu |
5.Oczekiwane efekty wdrażania programu adaptacyjnego.
Względem dziecka:
- Spokojne rozstawanie się z rodzicem,
- Zmniejszenie negatywnych uczuć związanych z nową sytuacją,
- Szybsze przystosowanie się do nowego otoczenia,
- Poznanie personelu przedszkola oraz pomieszczeń i urządzeń, jakimi dysponuje przedszkole,
- Pokonanie nieśmiałości, poczucia lęku i niepewności,
- Przyzwyczajenie do przebywania w grupie rówieśniczej,
- Pozytywne doświadczenia dzieci w kontaktach z osobami trzecimi i rówieśnikami,
- Kojarzenie pobytu w przedszkolu z wesołą i ciekawą zabawą,
- Podejmowanie prób nawiązywania nowych kontaktów i przyjaźni z innymi dziećmi,
- Przestrzeganie podstawowych zasad współżycia w grupie oraz zakazu samodzielnego oddalania się od grupy,
- Zwracanie się z zaufaniem o pomoc do personelu przedszkola.
Względem rodziców
- Poznanie warunków, w jakich będzie przebywało ich dziecko,
- Zapoznanie się z rozkładem dnia w przedszkolu,
- Obserwowanie zachowania dziecka na tle innych rówieśników,
- Przezwyciężenie obaw przed zostawieniem dziecka w przedszkolu,
- Poznanie swojego dziecka całkiem z innej strony,
- Zapoznanie się z wymogami dotyczącymi uczestniczenia w życiu przedszkola,
- Poznanie nauczycieli i nawiązanie współpracy z przedszkolem,
- Poznanie sposobów, jak można pomóc dziecku złagodzić rozłąkę w pierwszych dniach pobytu w przedszkolu,
- Zaznajomienie się z pozostałymi rodzicami.
Względem nauczyciela:
- Bliższe poznanie dzieci, którymi będzie się opiekował,
- Poznanie opinii rodziców dotyczących pracy przedszkola,
- Planowanie pracy w oparciu o wyniki obserwacji zachowań dzieci,
- Poznanie oczekiwań rodziców wobec przedszkola,
- Poznanie nawyków zachowania się dziecka w domu, sposobów żywienia i zainteresowań na podstawie wstępnych rozmów z rodzicami.
6.Wskazówki i rady dla rodziców pomocne dziecku w przekroczeniu progu przedszkola.
Cały proces adaptacji można złagodzić poprzez wzbogacenie pozytywnych doświadczeń i kontaktów z dorosłymi, rówieśnikami w środowisku rodzinnym, ponieważ działania te zmniejszają zależność emocjonalną dziecka od rodziców. Umiejętności nabyte w domu w dużej mierze mają pozytywny wpływ na przystosowanie się dziecka w środowisku przedszkolnym.
Wskazówki dla rodziców ułatwiające adaptacje dziecka w przedszkolu:
· Pozytywne nastawienie do przedszkola
· Zaufanie do personelu
· Wcześniejsze stworzenie okazji przebywania z innymi dorosłymi
· Umożliwienie kontaktów z innymi dziećmi
· Usamodzielnienie dziecka
· Akceptacja dziecka, zrozumienie jego stresu, wspieranie go
· Wprowadzenie w domu podobnych potraw, które są przedszkolu
· Okazywanie spokoju, poczucia bezpieczeństwa podczas rozstania
· Wspólne spędzanie czasu po odebraniu go z przedszkola
· Ujednolicenie rytmu dnia w przedszkolu i w domu.
Działania podejmowane przez rodzica, które utrudniają dziecku adaptacje w przedszkolu:
· brak zaufania do przedszkola
· podejrzliwość wobec personelu
· wyrzuty sumienia, niepokój, lęk
· brak doświadczeń społecznych w kontaktach z innymi dorosłymi i dziećmi
· nadopiekuńczość, wyręczanie dziecka w czynnościach związanych z samoobsługą
· straszenie dzieci
· brak czasu dla dziecka
· brak zrozumienia dla trudnych zachowań dziecka, odrzucenie.
Wskazania dla rodziców pomocne dziecku w przekroczeniu progu przedszkola:
· Czytanie i opowiadanie bajek o przedszkolu,
· Nauczanie dziecka samoobsługi,
· Informuj dziecko o tym, że czas w przedszkolu będzie spędzało w obecności innych dzieci, bez rodziców,
· Okazuj spokój, daj dziecku poczucie bezpieczeństwa podczas rozstania,
· Spędzaj czas z dzieckiem po odebraniu go z przedszkola,
· Myśl pozytywnie o placówce,
· Stopniowo przyzwyczajaj dziecko do placówki - pierwszy tydzień wczesne odbieranie dziecka, następne tygodnie stopniowo później
· Akceptuj płacz dziecka,
· Baw się z dzieckiem w przedszkole,
· Zostawiaj dziecko pod opieką innych osób dorosłych np. koleżanki,
· Daj dziecku do przedszkola „kawałek domu” np. ulubioną chusteczkę, misia,
· Odwiedzaj z dzieckiem przedszkole i baw się w ogrodzie przedszkolnym, bierz udział w zajęciach adaptacyjnych.
Rady dla rodziców na pierwsze dni:
- Zapanuj nad swoim zdenerwowaniem – dziecko doskonale wyczuwa twój stan psychiczny, który może udzielić się maluchowi,
- Decyzja o długości pożegnania – czy będzie ono długie, czy krótkie. Zależy ono od psychiki dziecka i jego indywidualnych potrzeb emocjonalnych,
- Staraj się rozmawiać o przedszkolu jak o niesamowitej przygodzie, wspominając niekiedy o własnych pozytywnych przeżyciach związanych
z edukacją przedszkolną, - Nie zapomnij dać dziecku zapasowych ubrań, przykra niespodzianka może przytrafić się każdemu,
- Przygotuj dziecko do rozstania z mamą, tatą,
- Nie przeciągaj pożegnania w szatni, pomóż dziecku rozebrać się, pocałuj je i wyjdź,
- Nie zabieraj dziecka do domu, kiedy płacze przy rozstaniu - jeśli zrobisz to, choć raz, będzie wiedziało, że łzami może wszystko wymusić,
- Nie obiecuj - jeżeli pójdziesz do przedszkola, to coś dostaniesz
- Odbierając dziecko, możesz mu dać maleńki prezencik, ale nie może to być forma przekupywania,
- Kontroluj to, co mówisz. Zamiast: już możemy wracać do domu, powiedz: teraz możemy iść do domu. To niby niewielka różnica, a jednak pierwsze zdanie ma negatywny wydźwięk,
- Nie wymuszaj na dziecku, aby zaraz po przyjściu do domu opowiedziało, co wydarzyło się w przedszkolu, to powoduje niepotrzebny stres,
- Czas pobytu małych dzieci w przedszkolu nie powinien być długi. Jeśli to możliwe, w pierwszych dniach odbieraj dziecko po obiedzie. Potem stopniowo zwiększaj czas pobytu dziecka w przedszkolu,
- Uwaga! Nie spóźniaj się z odbieraniem dziecka - jeśli obiecałeś, że przyjdziesz wcześniej, dotrzymaj słowa, pamiętaj: żegnaj i witaj swoje dziecko zawsze z uśmiechem.
7.Oczekiwane efekty wdrażania programu adaptacyjnego-ewaluacja działań.
Celowość i efektywność proponowanych przez program działań należy monitorować przez cały okres procesu adaptacyjnego.
Sposoby monitoringu:
- Ankieta dla rodziców,
- Ankieta informacyjna o dziecku,
- Karty obserwacji dzieci ,
- Zdjęcia ,
- Protokoły zebrań z rodzicami,
- Scenariusze zajęć integracyjnych.
8.Załączniki(ankiety dla rodziców, proponowane zabawy integracyjne).
Załączniki:
1.Ankieta informacyjna o dziecku.
2. Karta oceny spotkań nauczyciela z dziećmi oraz ich rodzicami.
3.Zestaw proponowanych zabaw integracyjnych.