Przedszkole Miejskie nr2,

im.Wandy Chotomskiej w Kołobrzegu

 

PROGRAM ADAPTACYJNY

DLA DZIECI NOWOPRZYJĘTYCH 

 

 

„Dzień dobry, panie Andersenie.

My nie rzucamy słów na wiatr:

będziemy starać się codziennie,

żeby łabędzie ujrzał świat.

Pan wie, co będzie, co z nas będzie,

i już niedługo przyjdzie czas,

że wyrośniemy na łabędzie

i pofruniemy aż do gwiazd!”

 

„Dzień dobry, panie Andersenie”

W.Chototmska

 

Spis treści

Wstęp

  1. Obszary Podstawy Programowej.
  2. Cele programu adaptacyjnego:

a)      Cel główny

b)     Cele szczegółowe

c)      Cele operacyjne

  1. Metody i formy realizacji programu adaptacyjnego.
  2. Harmonogram realizacji programu adaptacyjnego.
  3. Oczekiwane efekty wdrażania programu adaptacyjnego.
  4. Wskazówki i rady dla rodziców pomocne dziecku w przekroczeniu progu przedszkola.
  5. Oczekiwane efekty wdrażania programu adaptacyjnego-ewaluacja działań.
  6. Załączniki(ankieta dla rodziców, proponowane zabawy integracyjne).

 

 

Wstęp

Adaptacja oznacza proces akomodacji człowieka w celu lepszego dopasowania się do środowiska/społeczności. Dla dzieci, które po raz pierwszy rozpoczynają edukacje przedszkolną jest to przełomowy moment w ich życiu. Pierwsze kontakty z grupą rówieśniczą i znaczna zmiana dotychczasowego planu dnia różnie wpływają na zachowanie dzieci. Poziom zdolności dostosowania się u dzieci w wieku przedszkolnym jest zróżnicowany, dlatego niektóre przedszkolaki przechodzą ten okres łagodniej a niektóre mogą mieć trudności w odnalezieniu się w grupie rówieśniczej, w nowym miejscu. By zmniejszyć stres dzieci związany z nową sytuacją życiową opracowano „Program Adaptacyjny” dotyczący dzieci nowoprzyjętych. Program ten ma na celu pomóc dzieciom jak również rodzicom w zniwelowaniu stresu, jaki towarzyszy im w pierwszym etapie edukacji. Rozpoczęcie pozytywnej adaptacji w dużej mierze zależy od nas-od dorosłych, ponieważ to my ukierunkowujemy nastawienie dzieci do poznania nowego. Zadaniem przedszkola dla nowoprzyjętych dzieci jest asymilacja domu, w którym nasi podopieczni czują się bezpiecznie. Dlatego dzieci, które przekraczają po raz pierwszy próg przedszkola już wcześniej powinny być pozytywnie ukierunkowane przez rodziców/opiekunów względem nowego miejsca. By proces adaptacji dzieci przebiegał pomyślnie współpraca między nauczycielami i rodzicami powinna przebiegać bez zakłóceń. Nauczyciele jak również rodzice powinni zapewnić dzieciom poczucie bezpieczeństwa, które stanowi najważniejszą z potrzeb psychicznych każdego człowieka.

 

1.Obszary Podstawy Programowej

 

Realizacja Obszarów Podstawy Programowej to elementarny wyznacznik do opracowania Programu Adaptacyjnego.

Program Adaptacyjny realizuje następujące obszary z Podstawy Programowej:

  1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie
    i w sytuacjach zadaniowych.
  2. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywaniu ładu i porządku.

6.    Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.

2. Cele programu adaptacyjnego

a) Cel główny:

·         Stworzenie dzieciom warunków do łatwej adaptacji w przedszkolu

b) Cele szczegółowe:

  • Ułatwienie dzieciom startu przedszkolnego,
  • Obniżenie lęku dzieci przed rozstaniem z rodzicami, a także obniżenie lęku rodziców związanego z koniecznością oddania dziecka pod opiekę personelu przedszkola,
  • Skrócenie czasu adaptacji dziecka do przedszkola,
  • Integracja ze środowiskiem przedszkolnym,
  • Uświadomienie rodzicom potrzeb emocjonalnych dziecka,
  • Nawiązanie więzi emocjonalnej między dzieckiem, a nauczycielem i grupą,
  • Nawiązanie relacji z rodzicami, która ma ułatwić dalszą współpracę,
  • Integrację rodziców między sobą,
  • Wzmocnienie dorosłego w roli rodzica,
  • Wspomaganie dziecka w opanowaniu czynności samoobsługowych,
  • Uczulenie rodziców na sytuacje trudne, spotykane przez dziecko w przedszkolu,
  • Zapoznanie rodziców z ramowym rozkładem dnia oraz pomieszczeniami przedszkola,
  • Budowanie zaufania między nauczycielem, a rodzicem.

c) Cele operacyjne:

 

Dziecko:

  • Spokojnie rozstaje się z rodzicem,
  • Ma pozytywne doświadczenia związane z przedszkolem,
  • Rozpoznaje nauczycielkę przedszkola w sytuacjach poza przedszkolnych,
  • Łatwiej przystosowuje się do nowego otoczenia,
  • Pokonuje nieśmiałość, poczucie lęku i niepewność,
  • Ma przyjemne doświadczenia w kontaktach z innymi dziećmi i personelem przedszkola,
  • Pobyt w przedszkolu kojarzy mu się z dobrą i wesołą zabawą,
  • Zna zasady przebywania w grupie rówieśniczej,
  • Nawiązuje nowe kontakty i przyjaźnie z innymi dziećmi,
  • Pewnie zwraca się o pomoc do personelu przedszkola,
  • Dokonuje czynności samoobsługowych,

Rodzice:

  • Wiedzą, w jakich warunkach będzie przebywało ich dziecko,
  • Znają rozkład dnia w przedszkolu,
  • Wiedzą, jak zachowuje się ich dziecko na tle rówieśników,
  • Nie mają obaw zostawiając dziecko w przedszkolu,
  • Znają zasady przebywania dziecka w przedszkolu,
  • Znają nauczycieli i nawiązują współpracę z przedszkolem,
  • Zapoznają się ze sposobami złagodzenia rozłąki w pierwszych dniach pobytu dziecka w przedszkolu,
  • Nawiązują znajomość z pozostałymi rodzicami,
  • Poznają wiele aspektów rozwoju swojego dziecka,
  • Poznają formy i metody przybliżania dziecku nowego środowiska,
  • Potrafią przewidzieć trudności adaptacyjne dziecka,
  • Pozytywnie myślą o przedszkolu.

3.Metody i formy realizacji programu adaptacyjnego.

Metody:

·         podająca - np. opowiadanie, wiersz, historyjka obrazkowa,  piosenka itp.

·         aktywizująca - oparta na przeżywaniu  różnorodnych treści i wartości,

·         problemowa – oparta na odkrywaniu nowych wiadomości podczas rozwiązywania problemów, np. inscenizacja , burza mózgów, gry dydaktyczne,

·         praktyczna  - oparta na działaniu polegającym na zmienianiu rzeczywistości i samego siebie  poprzez sprawdzanie wiadomości w praktyce, ćwiczenia,

·         metody odtwórcze / zabawowo-naśladowcze, zadaniowe, sytuacyjne/, metody twórcze R. Labana, W. Sherborne, i in

             Formy:

  • Spotkania grupowe z rodzicami,
  • Spotkania z dziećmi,
  • Spotkania z panią psycholog,
  • Konsultacje indywidualne,
  • Przedstawienie przedszkolne w wykonaniu rodziców, nauczycieli dla nowoprzyjętych dzieci i ich rodziców,
  • Odwiedziny na pikniku przedszkolnym (wspólne zabawy z już uczęszczającymi dziećmi).

 

4.Harmonogram realizacji programu adaptacyjnego.

 

Lp.

Termin realizacji

Forma realizacji zadania

Osoby odpowiedzialne

Uczestnicy

Uwagi

1)

 

 

Marzec-kwiecień

Zapisy dzieci do przedszkola:

  • wstępne rozmowy z rodzicami i dziećmi,
  • podanie wysokości opłaty za przedszkole,
  • zapoznanie z ofertą zajęć dodatkowych,
  • podanie terminu składania kart oraz wywieszenia listy dzieci przyjętych do przedszkola,
  • zaprezentowanie programu adaptacji,
  • podanie daty zebrania z rodzicami dzieci nowo przyjętych,

 

Dyrektor

Rodzice

 

 

2)

 

 

Maj-czerwiec

Spotkania organizacyjne

  • rozdanie rodzicom kwestionariuszy wywiadu na temat rozwoju dziecka
  • zaprezentowanie warunków lokalowych wraz z wyposażeniem,
  • zapoznanie z rozkładem dnia,
  • zaprezentowanie wstępnych informacji o pracy przedszkola,
  • prelekcja dotycząca adaptacji dzieci i wymagań dotyczących uczestnictwa w życiu przedszkola,
  • zapoznanie rodziców z kadrą przedszkola,
  • rozdanie rodzicom „wyprawki” do przedszkola – Załącznik 5,
  • zapoznanie rodziców z umiejętnościami samoobsługowymi, jakie powinien posiadać kandydat na przedszkolaka
    i zapewnienie, że każde dziecko może oczekiwać pomocy,
  • zapoznanie ze stroną www
  • rozdanie rodzicom ankiet informacyjnych pomocnych
    w lepszym poznaniu dzieci,
  • poinformowanie rodziców o terminie dni adaptacyjnych,
  • rozdanie rodzicom ulotki informacyjnej na temat „Rad ułatwiających pierwsze dni pobytu dziecka w przedszkolu” – Załącznik 2.

Dyrektor,

wszystkie nauczycielki, psycholog

Rodzice

 

3)

 

 

Maj-czerwiec

I spotkanie adaptacyjne ……

Przedstawienie w wykonaniu rodziców i nauczycieli  przedszkola

  • nawiązanie kontaktu z dziećmi,
  • oswojenie dzieci z nowym dla nich miejscem
    i zapewnienie poczucia bezpieczeństwa,
  • przebywanie rodziców razem z dziećmi w sali podczas adaptacji,
  • udział rodziców we wspólnej zabawie,
  • zapoznanie dzieci z personelem przedszkola, pomieszczeniami (salą, łazienką, szatnią),
  • samodzielne zabawy dzieci w obecności rodziców,
  • indywidualne rozmowy nauczycieli z rodzicami – uzyskiwanie informacji o dziecku,
  • przedstawianie przez rodziców swoich oczekiwań względem przedszkola,
  • zabawy integracyjne
  • poznanie najbliższego otoczenia przedszkola – zabawy
    w ogrodzie przedszkolnym,
  • zwrot ankiet informacyjnych o dziecku

Nauczycielki 3,4-latków

Dzieci 3,4-letnie

 

4)

 

 

Maj-czerwiec

II spotkanie adaptacyjne- piknik majowy

  • nawiązanie kontaktu z dziećmi,
  • oswojenie dzieci z nowym dla nich miejscem
    i zapewnienie poczucia bezpieczeństwa,
  • przebywanie rodziców razem z dziećmi podczas adaptacji,
  • udział rodziców we wspólnej zabawie,
  • samodzielne zabawy dzieci w obecności rodziców,
  • indywidualne rozmowy nauczycieli z rodzicami – uzyskiwanie informacji o dziecku,
  • przedstawianie przez rodziców swoich oczekiwań względem przedszkola,
  • zabawy integracyjne
  • poznanie najbliższego otoczenia przedszkola – zabawy
    w ogrodzie przedszkolnym,

Nauczycielki 5,6-latków

Dzieci 5,6-letnie

 

5)

 

 

Wrzesień

Zebranie organizacyjne

  • podanie wysokości opłaty za przedszkole,
  • zapoznanie z ofertą zajęć dodatkowych,
  • zapoznanie z programami edukacyjnymi które są realizowane w przedszkolu
  • zapoznanie rodziców z planem dnia przedszkolaka
  • zapoznanie rodziców z „Kodeksem Przedszkolaka”

Dyrektor

Wszystkie nauczycielki

 Rodzice

 

6)

 

 

Listopad

Pasowanie na przedszkolaka

  • Przezwyciężanie leku, obaw i oporu,
  • Pełnienie przez dzieci roli gospodarza,
  • Kształtowanie sfery emocjonalnej i społecznej,
  • Integracja w grupie,
  • Zaufanie do nauczycielki,
  • Rozwijanie aktywności twórczej.

Nauczycielki dzieci nowo przyjętych

Dzieci nowo przyjęte

 

7)

Cały rok szkolny-

 

Zajęcia otwarte dla rodziców

  • Integracja rodziców z przedszkolem i innymi rodzicami
  • Pozytywne przystosowanie dzieci do środowiska przedszkolnego

Nauczycielki dzieci nowo przyjętych

Rodzice i dzieci nowo przyjęte

Raz w miesiącu

 

5.Oczekiwane efekty wdrażania programu adaptacyjnego.

Względem dziecka:

  • Spokojne rozstawanie się z rodzicem,
  • Zmniejszenie negatywnych uczuć związanych z nową sytuacją,
  • Szybsze przystosowanie się do nowego otoczenia,
  • Poznanie personelu przedszkola oraz pomieszczeń i urządzeń, jakimi dysponuje przedszkole,
  • Pokonanie nieśmiałości, poczucia lęku i niepewności,
  • Przyzwyczajenie do przebywania w grupie rówieśniczej,
  • Pozytywne doświadczenia dzieci w kontaktach z osobami trzecimi i rówieśnikami,
  • Kojarzenie pobytu w przedszkolu z wesołą i ciekawą zabawą,
  • Podejmowanie prób nawiązywania nowych kontaktów i przyjaźni z innymi dziećmi,
  • Przestrzeganie podstawowych zasad współżycia w grupie oraz zakazu samodzielnego oddalania się od grupy,
  • Zwracanie się z zaufaniem o pomoc do personelu przedszkola.

Względem rodziców

  • Poznanie warunków, w jakich będzie przebywało ich dziecko,
  • Zapoznanie się z rozkładem dnia w przedszkolu,
  • Obserwowanie zachowania dziecka na tle innych rówieśników,
  • Przezwyciężenie obaw przed zostawieniem dziecka w przedszkolu,
  • Poznanie swojego dziecka całkiem z innej strony,
  • Zapoznanie się z wymogami dotyczącymi uczestniczenia w życiu przedszkola,
  • Poznanie nauczycieli i nawiązanie współpracy z przedszkolem,
  • Poznanie sposobów, jak można pomóc dziecku złagodzić rozłąkę w pierwszych dniach pobytu w przedszkolu,
  • Zaznajomienie się z pozostałymi rodzicami.

Względem nauczyciela:

  • Bliższe poznanie dzieci, którymi będzie się opiekował,
  • Poznanie opinii rodziców dotyczących pracy przedszkola,
  • Planowanie pracy w oparciu o wyniki obserwacji zachowań dzieci,
  • Poznanie oczekiwań rodziców wobec przedszkola,
  • Poznanie nawyków zachowania się dziecka w domu, sposobów żywienia i zainteresowań na podstawie wstępnych rozmów z rodzicami.

 

6.Wskazówki i rady dla rodziców pomocne dziecku w przekroczeniu progu przedszkola.

Cały proces adaptacji można złagodzić poprzez wzbogacenie pozytywnych doświadczeń i kontaktów z dorosłymi, rówieśnikami w środowisku rodzinnym, ponieważ działania te zmniejszają zależność emocjonalną dziecka od rodziców. Umiejętności nabyte w domu w dużej mierze mają pozytywny wpływ na przystosowanie się dziecka w środowisku przedszkolnym.

Wskazówki dla rodziców ułatwiające adaptacje dziecka w przedszkolu:

·         Pozytywne nastawienie do przedszkola

·         Zaufanie do personelu

·         Wcześniejsze stworzenie okazji przebywania z innymi dorosłymi

·         Umożliwienie kontaktów z innymi dziećmi

·         Usamodzielnienie dziecka

·         Akceptacja dziecka, zrozumienie jego stresu, wspieranie go

·         Wprowadzenie w domu podobnych potraw, które są przedszkolu

·         Okazywanie spokoju, poczucia bezpieczeństwa podczas rozstania

·         Wspólne spędzanie czasu po odebraniu go z przedszkola

·         Ujednolicenie rytmu dnia w przedszkolu i w domu.

 

 

Działania podejmowane przez rodzica, które utrudniają dziecku adaptacje w przedszkolu:

 

·         brak zaufania do przedszkola

·         podejrzliwość wobec personelu

·         wyrzuty sumienia, niepokój, lęk

·         brak doświadczeń społecznych w kontaktach z innymi dorosłymi i dziećmi

·         nadopiekuńczość, wyręczanie dziecka w czynnościach związanych z samoobsługą

·         straszenie dzieci

·         brak czasu dla dziecka

·         brak zrozumienia dla trudnych zachowań dziecka, odrzucenie.

 

Wskazania dla rodziców pomocne dziecku w przekroczeniu progu przedszkola:

·         Czytanie i opowiadanie bajek o przedszkolu,

·         Nauczanie dziecka samoobsługi,

·         Informuj dziecko o tym, że czas w przedszkolu będzie spędzało w obecności innych dzieci, bez rodziców,

·         Okazuj spokój, daj dziecku poczucie bezpieczeństwa podczas rozstania,

·         Spędzaj czas z dzieckiem po odebraniu go z przedszkola,

·         Myśl pozytywnie o placówce,

·         Stopniowo przyzwyczajaj dziecko do placówki - pierwszy tydzień wczesne odbieranie dziecka, następne tygodnie stopniowo później

·         Akceptuj płacz dziecka,

·         Baw się z dzieckiem w przedszkole,

·         Zostawiaj dziecko pod opieką innych osób dorosłych np. koleżanki,

·         Daj dziecku do przedszkola „kawałek domu” np. ulubioną chusteczkę, misia,

·         Odwiedzaj z dzieckiem przedszkole i baw się w ogrodzie przedszkolnym, bierz udział w zajęciach adaptacyjnych.

Rady dla rodziców na pierwsze dni:

  • Zapanuj nad swoim zdenerwowaniem – dziecko doskonale wyczuwa twój stan psychiczny, który może udzielić się maluchowi,
  • Decyzja o długości pożegnania – czy będzie ono długie, czy krótkie. Zależy ono od psychiki dziecka i jego indywidualnych potrzeb emocjonalnych,
  • Staraj się rozmawiać o przedszkolu jak o niesamowitej przygodzie, wspominając niekiedy o własnych pozytywnych przeżyciach związanych
    z edukacją przedszkolną,
  • Nie zapomnij dać dziecku zapasowych ubrań, przykra niespodzianka może przytrafić się każdemu,
  • Przygotuj dziecko do rozstania z mamą, tatą,
  • Nie przeciągaj pożegnania w szatni, pomóż dziecku rozebrać się, pocałuj je i wyjdź,
  • Nie zabieraj dziecka do domu, kiedy płacze przy rozstaniu - jeśli zrobisz to, choć raz, będzie wiedziało, że łzami może wszystko wymusić,
  • Nie obiecuj - jeżeli pójdziesz do przedszkola, to coś dostaniesz
  • Odbierając dziecko, możesz mu dać maleńki prezencik, ale nie może to być forma przekupywania,
  • Kontroluj to, co mówisz. Zamiast: już możemy wracać do domu, powiedz: teraz możemy iść do domu. To niby niewielka różnica, a jednak pierwsze zdanie ma negatywny wydźwięk,
  • Nie wymuszaj na dziecku, aby zaraz po przyjściu do domu opowiedziało, co wydarzyło się w przedszkolu, to powoduje niepotrzebny stres,
  • Czas pobytu małych dzieci w przedszkolu nie powinien być długi. Jeśli to możliwe, w pierwszych dniach odbieraj dziecko po obiedzie. Potem stopniowo zwiększaj czas pobytu dziecka w przedszkolu,
  • Uwaga! Nie spóźniaj się z odbieraniem dziecka - jeśli obiecałeś, że przyjdziesz wcześniej, dotrzymaj słowa, pamiętaj: żegnaj i witaj swoje dziecko zawsze z uśmiechem.

 

7.Oczekiwane efekty wdrażania programu adaptacyjnego-ewaluacja działań.

Celowość i efektywność proponowanych przez program działań należy monitorować przez cały okres procesu adaptacyjnego.

Sposoby monitoringu:

  1. Ankieta dla rodziców,
  2. Ankieta informacyjna o dziecku,
  3. Karty obserwacji dzieci ,
  4. Zdjęcia ,
  5. Protokoły zebrań z rodzicami,
  6. Scenariusze zajęć integracyjnych.

 

8.Załączniki(ankiety dla rodziców, proponowane zabawy integracyjne).

 

Załączniki:

1.Ankieta informacyjna o dziecku.

2. Karta oceny spotkań nauczyciela z dziećmi oraz ich rodzicami.

3.Zestaw proponowanych zabaw integracyjnych.